Cunoscut si sub denumirea de stres organizational, stresul aparut la locul de munca este des mentionat in cercurile de prieteni, dar oare are legatura doar cu echipa din care facem parte sau si cu mecanismele de sabotaj inradacinate in fiecare dintre noi? Un studiu realizat in urma cu cativa ani de Uniunea Europeana plaseaza Romania in top 4 tari in care angajatii traiesc sub stres la locul de munca.
Alaturi de Romania, in acest top se aflau Portugalia, Turcia si Norvegia. Printre cei mai comuni factori de stres la locul de munca, conform raportului realizat de Agentia Europeana pentru Sanatate si Securitate in Munca (EU-OSHA), se numara:
- presiunea cauzata de deadline-uri, confirmata de 52% dintre participantii la studiu;
- conflictele cu clientii nerezonabili, factor mentionat de 50% dintre persoane;
- comunicarea ineficienta dintre management si angajati - 27% dintre respondenti;
- presiunea cauzata de lipsa de colaborare cu restul colegilor - 25% dintre respondenti.
Efectele nocive ale stresului organizational constau in scaderea nivelului de performanta si a productivitatii, reducerea profitului companiei, o rata crescuta de fluctuatie a personalului. Alta observatie interesanta indica faptul ca stresul influenteaza atat cresterea absentismului, cat si, paradoxal, a prezenteismului (momentul in care angajatii se prezinta la locul de munca si in momentele in care sunt bolnavi sau in care se simt slabiti psihic).
Exista strategii prin care poti diminua numarul de factori de stres la locul de munca, dar mai important este sa constientizezi si sa schimbi intr-un mod constructiv reactia ta la factorii de stres. Daca asupra mediului extern ai un control limitat, cand vine vorba despre emotiile pe care le traiesti si comportamentul tau, puterea este 100% la tine. Te invitam sa pui in practica cateva solutii care te pot ajuta sa traiesti echilibrat.
1. Pune-ti intrebarile Atac? / Acuz? / Mă victimizez?
Emotia este combustibilul emotional care ne alimenteaza comportamentul si, indiferent de ce s-ar intampla in jurul tau, tu controlezi cum te simti. Nimeni nu “te poate face sa te simti rau”, este doar un mit, controlul este la tine.
Scenariile de viata preluate in copilarie de la adultii din jurul nostru pot sa genereze comportamente neconstructive si emotii care mascheaza trairile autentice. Daca vrei sa abordezi asertiv provocarile de la serviciu, este important sa traiesti autentic.
Intr-o situatie de stres organizational, pune-ti intrebarile: Atac? / Acuz? / Ma victimizez?. Daca raspunsul este da la una dintre intrebari, inseamna ca ai un combustibil emotional nepotrivit. Identifica cum ai putea sa comunici cu tine si ceilalti altfel, fara atacuri, acuze sau victimizare. Stresul generat de presiunea emotionala si conflictele se vor diminua in acest mod.
2. Identifica-ti Talentele, Pasiunile, Valorile si Motivatiile
Stresul apare de multe ori atunci cand nu suntem in locul potrivit, iar identificarea acestui loc este o calatorie care nu are neaparat o reteta de success si depinde de multi factori. Studiile psihologice ne arata ca oamenii care traiesc un sentiment de implinire si mai putin stres la locul de munca, au un job la intersectia dintre talente, pasiuni, valori personale si motivatiile din perioada vietii pe care o traiesc. Ce poti sa ai in vedere despre aceste elemente:
- Talentele sunt abilitatile tale native, daca vrei sa le identifici pune-ti intrebarea: „Ce fac eu foarte bine cu putin efort?”
- Pasiunile sunt activitatile care iti ofera satisfactie, daca vrei sa le explorezi, analizeaza: „Ce iti place sa faci cu adevarat?”
- Valorile sunt radacinile emotionale si cognitive care iti ghideaza alegerile, cu o constanta in timp. Adreseaza-ti intrebarea: „Intr-un moment de criza, ce conteaza cu adevarat pentru mine?”
- Motivatiile sunt factorii care te determina sa depui efort in perioada curenta a vietii. Poti sa gasesti raspuns la intrebarea: „Ce vreau sa castig din ceea ce fac?”
3. Asuma-ti si dezavantajele, nu doar beneficiile
Diferenta dintre asteptari si realitate poate genera stres si frustrare. Atunci cand alegi un loc de munca si o companie, identifica care sunt dezavantajele si punctele slabe ale alegerii. Cu cat vei vei reusi sa alegi constient si asumat nu doar plusurile cat si minusurile, cu atat stresul creat de neajunsuri va fi mai mic.
4. Fii vulnerabil si creeaza conexiuni autentice
Exista multe mituri despre vulnerabilitate pe care am fost antrenati subconstient sa le credem de societate si familie: cand esti vulnerabil oamenii te percep slab, trebuie sa te descurci singur in viata, daca esti vulnerabil nu mai ai intimitate.
De fapt, vulnerabilitatea inseamna curaj, incredere in sine si este catalizatorul relatiilor constructive. Factorii de stres de la locul de munca au de multe ori legatura cu dorinta noastra de a fi perfecti, rusinea, vinovatia, presiunea pe care o punem pe noi si pe cei din jur.
Vulnerabilitatea poate fi incurajata prin autenticitate din partea managementului prin organizarea unui teambuilding care sa creeze conexiuni si implementarea unei culturi a feedback-ului.
5. Participarea la un program de autocunoastere
Gestionarea eficienta a stresului si inteligenta interpersonala pot fi stimulate prin intermediul unui curs dedicat acestui subiect. Este de vorba de metodologia Process Communication Model (PCM®). Prin intermediul unui curs PCM®, te vei cunoaste mai bine, iti vei intelege tiparele de gandire si provocarile emotionale si vei invata cum sa gestionezi stresul acasa si la serviciu.
Un training PCM® va creste atat nivelul de autocunoastere, cat si inteligenta emotionala a participantilor.
Daca vrei sa descoperi mai multe despre subiectele mentionate anterior ori daca ai nevoie de alte solutii pentru a elimina factorii de stres la locul de munca, nu ezita sa ne contactezi! Echipa ta merita ce e mai bun, iar noi suntem aici pentru a garanta ca aceasta isi va atinge potentialul maxim!
Află povestea Dr. Taibi Kahler într-un articol bine ducumentat și descoperă cum a ajuns să creeze metodologia PCM® și să colaboreze cu NASA.
Cultura organizațională are la bază valorile oamenilor, totalizează acele lucruri despre care poți spune "la noi așa se face". Află cum poate să te ajute să obții performanță!
Până nu demult vânzarea era un proces foarte bine articulat, în care funcția de agent de vânzări era destul de controversată. Cum stau lucrurile în ziua de azi?