Care este diferenta dintre lider si manager? Una subtila, dar vizibila!
Multa lume pune semnul egal intre "lider" si "manager" si, chiar daca acest lucru nu este cu totul gresit, exista anumite diferente semnificative, mai precis nu toti managerii pot fi definiti drept lideri. Practic, principala deosebire este aceea ca, in timp ce managerul se concentreaza pe prezent si pe obiective concrete, liderul se diferentiaza prin inovatie si cauta sa ramana in istorie. In continuare, vom incerca sa raspundem la intrebarea din titlu din perspectiva a doi autori, Max Landsberg si Abraham Zaleznik, care, desi abordeaza problema din directii distincte, se intersecteaza in opinii in multe privinte.
Diferenta dintre lider si manager (Landsberg). Conform acestei teorii, exista trei arii in care un lider si un manager se deosebesc: viziunea, motivatia si avantul. In ceea ce priveste viziunea, managerul tinteste rezultatele pe termen scurt, este rational, cauta sa instaureze ordinea si sa limiteze riscurile, in timp ce liderul priveste lucrurile mai degraba pe termen lung, nu se teme de schimbari si nici de apelarea la emotie, pe langa cognitiv. La capitolul motivatie, managerul foloseste controlul, organizeaza echipa si incearca sa o stimuleze in felurite moduri, in timp ce liderul se bazeaza mai mult pe incredere, atrage si inspira oamenii, punand accentul pe cauzele, valorile si binele comun.
Nu in ultimul rand, in ceea ce priveste avantul, managerul este eficient, se intereseaza "cum" si "cand", iese rar din cadrul formal si nu ezita sa se foloseasca de autoritatea postului, pe cand liderul intreaba "ce" si "de ce", cauta sa schimbe regulile si politicile mai degraba decat sa le urmeze orbeste si nu se teme sa faca uz de influenta personala. Prin urmare, din punctul de vedere al lui Landsberg, cele doua entitati se suprapun aproape perfect la "strategie", in timp ce managerul stapaneste foarte bine executia, iar liderul se centreaza mai degraba pe viziune.
Diferenta dintre lider si manager (Zaleznik). Pe de alta parte, a doua abordare se concentreaza mai degraba pe diferentele dintre manager si lider, pe care le sintetizeaza in 12 fraze. Astfel, in timp ce primii "administreaza, intreaba cum/cand, se concentreaza pe sistem, fac lucrurile CUM trebuie, mentin, controleaza, vizeaza termenul scurt, accepta situatiile pe care nu le pot influenta, urmaresc finalizarea obiectivului, imita, copiaza si sunt 'buni soldati'", ceilalti "inoveaza, intreaba ce/de ce, se concentreaza pe oameni, fac CE trebuie, dezvolta, au incredere, vizeaza termenul lung, sfideaza situatiile pe care nu le pot influenta, privesc catre noi orizonturi, creeaza, dau dovada de originalitate si sunt caractere individuale".
In concluzie, diferenta dintre lider si manager este ca primul ofera motivare si ghidare, fiind un "agent" al schimbarii, cu rol de coach, care creeaza fani, in timp ce al doilea puncteaza la capitolele coordonare si administrare, mentinand "status quo-ul". Bineinteles, nu se poate spune ca unul este mai presus decat celalalt, fiind foarte important domeniul de activitate al companiei in fruntea careia se afla respectiva personalitate. De asemenea, trebuie precizat ca exista angajati care prefera sa fie condusi de un lider, in timp ce altii se simt mai confortabil sub "obladuirea" unui manager.
Află povestea Dr. Taibi Kahler într-un articol bine ducumentat și descoperă cum a ajuns să creeze metodologia PCM® și să colaboreze cu NASA.
Cultura organizațională are la bază valorile oamenilor, totalizează acele lucruri despre care poți spune "la noi așa se face". Află cum poate să te ajute să obții performanță!
Până nu demult vânzarea era un proces foarte bine articulat, în care funcția de agent de vânzări era destul de controversată. Cum stau lucrurile în ziua de azi?