De ce este eficient un Assessment Center în procesul de recrutare?
Angajații sunt cu siguranță cea mai importantă resursă pentru orice organizație, dar și cea mai costisitoare. Acest aspect face ca recrutarea să reprezinte cheia succesului în afaceri, indiferent de domeniul de activitate. O abordare corectă și profesionistă a procesului de recrutare asigură crearea unei echipe coezive și productive, care la rândul său va aduce plus valoare întregii companii.
Unul dintre cele mai eficiente instrumente în acest sens este crearea unui Assessment Center, care să fie utilizat în cadrul recrutării. O simplă căutare pe agregatorul de joburi Jooble ne arată că peste o treime din anunțurile de recrutare actuale presupun inclusiv participarea la o evaluare într-un Assessment Center.
Dar ce este un Assessment Center mai exact, și ce anume îl face eficient în procesul de recrutare? Ne-am consultat cu experții de la Jooble pentru a defini cât mai bine conceptul și a vă aduce argumente din piață în privința eficienței acestuia.
Un Assessment Center, sau Centru de evaluare, este ansamblul de metode pe care le folosește o organizație pentru a determina dacă un candidat corespunde funcției pentru care aplică. Un Assessment Center este folosit în procesul de recrutare, ca instrument de evaluare a abilităților, comportamentului și a trăsăturilor de personalitate ale candidaților. De asemenea, centrul de evaluare poate fi utilizat pentru a estima potențialul de management al angajaților propuși pentru promovare, sau pentru a identifica nevoile de training ale personalului existent.
Acest proces se desfășoară în condiții standardizate și îi plasează pe candidați într-o serie de exerciții de grup și individuale, care simulează condițiile unui loc de muncă – teste psihologice, jocuri de rol, simularea unor situații reale, dezbateri, activități de comunicare interpersonală și multe altele. În cadrul exercițiilor, evaluatorii analizează comportamentul candidaților, care poate servi apoi drept bază pentru predicții realistice ale potențialului acestora.
Centrul de evaluare oferă o serie de avantaje obiective față de metodele tradiționale de recrutare:
Standardizare și egalitate de șanse
Testele din centrul de evaluare sunt standardizate și oferă o diversitate mare de probe și exerciții. Toți candidații au șansa să își demonstreze punctele forte, pentru că testele acoperă o gamă mai largă de abilități și cunoștințe decât interviurile tradiționale. De asemenea, testele nu țin cont de sex, vârstă, clasă socială, religie sau etnie, ceea ce practic elimină posibilitatea unei abordări discriminatorii în procesul de recrutare.
Transparență și obiectivitate
Deoarece testele și exercițiile sunt standardizate și au un sistem de punctaj bine stabilit, acestea oferă mult mai multă transparență decât orice interviu sau recomandare. Pe lângă acest fapt, implicarea mai multor evaluatori specializați, inclusiv prin outsourcing, garantează mai multă obiectivitate în evaluare. Angajatorul nu poate fi acuzat că ar fi acordat preferință unui anumit candidat din motive subiective.
Eficiența costurilor
Deși presupune anumite investiții inițiale, crearea unui Assessment Center îi permite angajatorului să elimine recrutarea tradițională, cu toate etapele sale. În timp, centrul de evaluare asigură eficientizarea procesului de recrutare și respectiv reducerea costului de angajare per candidat. Mai mult decât atât, studiile arată că angajații recrutați prin Assessment Center sunt în mediu mai performanți la locul de muncă, ceea ce justifică investiția.
Dezvoltarea ulterioară a angajaților
Pe lângă funcția de selecție a candidaților, un Assessment Center este și o platformă excelentă de colectare a informațiilor. Astfel, orice angajat nou-venit va avea deja un profil personal bine definit, cu descrierea comportamentului și a abilităților sale, care poate fi utilizat ulterior de către specialiștii HR pentru a elabora planuri de training și strategii individuale de dezvoltare profesională.
Creșterea ratei de retenție
Pe lângă participarea la exerciții și teste, potențialii angajați oferă și propriul feedback pe tot parcursul procesului de evaluare. Acest feedback poate fi folosit în mod constructiv de către angajator, pentru a înțelege așteptările candidaților și a le satisface în viitor. De asemenea, existența unui Assessment Center este și un element important de employer branding, care îmbunătățește imaginea companiei în ochii potențialilor candidați.
Află povestea Dr. Taibi Kahler într-un articol bine ducumentat și descoperă cum a ajuns să creeze metodologia PCM® și să colaboreze cu NASA.
Cultura organizațională are la bază valorile oamenilor, totalizează acele lucruri despre care poți spune "la noi așa se face". Află cum poate să te ajute să obții performanță!
Până nu demult vânzarea era un proces foarte bine articulat, în care funcția de agent de vânzări era destul de controversată. Cum stau lucrurile în ziua de azi?